Rok temu, 18 grudnia, tuż przed świętami Bożego Narodzenia uruchomiliśmy dla Was nową stronę internetową. Z okazji pierwszej rocznicy jej odsłony, chcemy przybliżyć Wam naszą pracę nad nowym wizerunkiem MNK w sieci.

Nostalgiczną podróż w czasie rozpoczynamy od 2012 roku, kiedy doszliśmy do wniosku, że poprzednia strona internetowa zbudowana dzięki projektowi SMART, nie spełnia już wymagań współczesnego internauty. Aby utrzymać naszą wysoką pozycję wśród polskich i europejskich instytucji kultury, musieliśmy na nowo przemyśleć strategię naszej obecności w Internecie. Bazując na własnych doświadczeniach, szczególnie tych które ocenialiśmy negatywnie oraz na obserwacji najnowszych trendów w Internecie, stworzyliśmy opis funkcjonalny nowego portalu, który później stanowił bazę do ogłoszenia otwartego konkursu.
Firma Openform design&digital studio z Krakowa, która wygrała konkurs na „Nowy Portal Internetowy Muzeum Narodowego w Krakowie” i z którą mieliśmy przyjemność pracować przez kilka miesięcy, zadbała o to, aby warstwa graficzna i technologiczna dobrze się uzupełniały, spełniając wszystkie założenia identyfikacji wizualnej muzeum i założenia briefowe tego projektu.
365 dni temu pożegnaliśmy więc stronę internetową, która była z nami 8 lat. Z uśmiechem na twarzy wspominamy teraz niemożność sprostania Waszym oczekiwaniom, które rosły z miesiąca na miesiąc.

Dziś czasem sięgamy do jej archiwalnej wersji, która jest raportem naszej wieloletniej działalności wystawienniczej oraz zapisem wielu wydarzeń, które tworzyliśmy z Wami i dla Was. Ten „raport z przeszłości” mógłby w każdej chwili posłużyć specjalistom od Internetu do tworzenia różnych analiz, również w dziedzinie projektowania graficznego i kodowania. Być może ktoś wykorzysta kiedyś naszą dawną stronę do swoich badań 🙂
Zanim jednak 18 grudnia 2014 roku padło hasło „odpalamy”, czekało nas wiele miesięcy ciężkiej pracy – spotkań, planowania, czasem trudnych rozmów i decyzji, mozolnego testowania i mrówczej pracy nad wprowadzaniem treści – ponad półtora miliona znaków! Mimo ogromnego czasem zmęczenia, a także stresu, ta praca sprawiała nam dużą satysfakcję, bo mieliśmy poczucie, że robimy coś dla naszych widzów, dla Was. Chcieliśmy, żeby nowa strona muzeum, była dla Was prezentem świątecznym.

Do dziś pamiętamy atmosferę ekscytacji i uczucie radości, które towarzyszyły nam w tamto grudniowe czwartkowe południe, kiedy portal ujrzał światło dzienne i kiedy zobaczyliśmy go tak jak widzowie – już nie na wersji testowej, ale pod nowym, łatwym do zapamiętania adresem: mnk.pl. Oczywiście zadbaliśmy o to, aby dotychczasowa nazwa muzeum.krakow.pl kierowała internautów do właściwego celu a budowana przez lata wysoka pozycja w rankingach wyszukiwarek internetowych nie została utracona.


Portal MNK bazuje na najnowocześniejszych używanych obecnie w Internecie technologiach. Jest szczegółowo dopracowany pod kątem oczekiwań współczesnego użytkownika Internetu oraz mocno zintegrowany z popularnymi mediami społecznościowymi. Podstawową ideą, która przyświecała nam od początku było to, aby treść nie przytłaczała widza lecz była zawsze dostępna dosłownie na wyciągnięcie ręki, również dla osób niepełnosprawnych.
Portal został bardzo szybko doceniony przez grono ekspertów w dziedzinie nowych technologii, którzy styczniu 2015 r. nominowali naszą stronę do nagrody Mobile Trends Awards w kategorii „Firma z najlepszą stroną mobilną„.

Ta nominacja ucieszyła nas szczególnie, bo docenienie wersji mobilnej oznaczało, że udało nam się dobrze zrealizować jedno z naszych najważniejszych założeń – by strona dopasowywała się do odbiorcy i sposobu w jaki z niej korzysta – na komputerze, na tablecie, czy smartfonie.
Naszym „oczkiem w głowie” bez wątpienia jest PLANER WIZYT, który ułatwia zwiedzanie licznych oddziałów Muzeum. Przed jego wdrożeniem przeprowadziliśmy specjalne badania ankietowe w sieci, które pomogły nam poznać potrzeby osób zwiedzających nasze Muzeum. W efekcie stworzyliśmy rodzaj gry, która z pewnością wciągnie Was w ciekawą interakcję.
W Planerze Wizyt macie możliwość tworzenia własnych ścieżek zwiedzania. Sam proces tworzenia ścieżki jest zabawą edukacyjną – w trzech krokach możecie eksplorować naszą bogatą ofertę, sami decydujecie, co chcielibyście zobaczyć. Przy czym nie musicie się skupiać na propozycjach wydarzeń czy konkretnych zaproponowanych ekspozycjach – macie możliwość wyboru tego, co Was interesuje, w sposób bardziej przystępny. Poza opisanym modułem gry, Planer Wizyt zawiera szereg ciekawych i użytecznych funkcji. Spróbujcie z niego skorzystać przy planowaniu kolejnej wizyty w naszym Muzeum, przekonacie się, że to fajna zabawa.

Pierwszą wystawą, którą pokazaliśmy w nowym layoucie na wersji desktopowej i mobilnej była „Olga Boznańska„, która miała rekordową frekwencję, ponieważ w Muzeum Narodowym w Krakowie i w Warszawie obejrzało ją blisko 169 tysięcy widzów. Ważne, że po raz pierwszy mogliśmy zaprezentować Wam naszą wystawę także w formie multimedialnej, udostępniając m.in. relację z uroczystego otwarcia, spot reklamowy, który wyjątkowo polubiliście oraz film „Klinika obrazów”, który przybliżył pracę konserwatorów nad obrazami tej słynnej polskiej malarki.

Cieszy nas fakt, że teraz każda nasza wystawa jest wzbogacana o liczne fotogalerie, filmy i powiązane z nią wydarzenia towarzyszące. Często są to materiały przygotowywane tylko i wyłącznie do Internetu, które dopełniają merytorycznie daną ekspozycję. W drugiej połowie roku, wychodząc naprzeciw Waszym oczekiwaniom nakręciliśmy serię oprowadzań kuratorskich do wystawy „Ottomania. Osmański Orient w sztuce renesansu„.

Przygotowujemy dla Was również fotogalerie Waszych ulubionych twórców i tematów np.
– Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
– Artystyczny język Zofii Stryjeńskiej
– Biżuteria antyczna
– Militaria w zbiorach MNK
– Wybrane dzieła Stanisława Wyspiańskiego
– Zawsze pod ręką
– Z życia legionisty
Zdarzają się też wyjątkowe niespodzianki: Oto co robią nasze dzieła sztuki, kiedy myślą, że nikt nie patrzy…
Chcemy podkreślić, że Wasze potrzeby i oczekiwania są dla nas bardzo ważne. Cały czas badamy więc stronę – sprawdzamy statystyki, obserwujemy w jaki sposób z niej korzystacie, dzięki czemu zdobywamy wiedzę, co możemy poprawić, żeby dotarcie do informacji, których poszukujecie było prostsze. Strona zmienia się cały czas – wciąż wprowadzamy usprawnienia, poprawiamy jej funkcjonalność. Aby osiągnąć zamierzony efekt, zespół odpowiedzialny za komunikację w Internecie w składzie: Magda Kuć, Michalina Pieczonka, Jola Przygoda i Joanna Zawierucha-Gomułka pracuje nieprzerwanie już od pierwszego dnia po premierze portalu, aby jego użyteczność pozostawała dla Was niezmiennie wysoka, a treści w sposób ciągły podtrzymywały Wasze zainteresowanie naszą ofertą.
Na koniec mała niespodzianka. Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia chcemy wprowadzić Was w niepowtarzalny klimat mody kolejnych powojennych dekad. Prezentujemy film animowany, przygotowany przez Sekcję Nowe Media do naszej wystawy „Modna i już! Moda w PRL”
Autor animacji: Marcin Wojciechowski
Muzyka i opracowanie dźwiękowe: Krzysztof Filus
Zmieniamy się dla Was!
Mamy nadzieję, że w nadchodzącym roku pozostaniecie z nami.
Joanna Zawierucha-Gomułka – plastyk i historyk sztuki, koordynator projektu „Nowy Portal Internetowy Muzeum Narodowego w Krakowie”. Pracuje jako redaktor w Sekcji Nowe Media. Dba o wizerunek merytoryczny i plastyczny strony internetowej MNK.
Zdjęcie główne – fot. Mirosław Żak – Pracownia Fotograficzna MNK