7 dni, 7 tematów, 7 różnych hastagów i setki tysięcy opowieści snutych przez tysiące muzeów na całym świecie. Brzmi jak jakaś zmowa? Można tak powiedzieć! Na tym polega #MuseumWeek, czyli międzynarodowa akcja na Twitterze (ale też na Instagramie, z którego wiele instytucji w tym roku skorzystało) mobilizująca muzea, galerie i biblioteki oraz zwiedzających do dzielenia się opowieściami o zbiorach, budynkach, ogrodach czy ważnych postaciach – zarówno tych, bez których instytucji by nie było, jak i tych, dla których codziennie staramy się robić to, co potrafimy najlepiej.
MNK w #MuseumWeek zaangażowało się już po raz czwarty. Przez siedem dni opowiadaliśmy nie tak oczywiste historie o naszych zbiorach – czy wiedzieliście, że „Hołd pruski, 1882” Jana Matejki przed wybuchem II wojny światowej został ukryty w piwnicach kościoła św. Katarzyny w Zamościu?
Pokazywaliśmy zdjęcia zza muzealnych kulis – jak te zrobione na dachu Gmachu Głównego, na który wstęp obostrzony jest wieloma warunkami i przepisami
albo te, pokazujące prace nad zmianami, które od jakiegoś czasu trwają w naszej Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w Gmachu Głównym.
Przypomnieliśmy też, co robią nasze dzieła sztuki, kiedy myślą, że nikt nie patrzy.
Zdradziliśmy również kilka naszych planów na bliższą i dalszą przyszłość.
Nie zdradziliśmy jedynie kilku naszych sekretów (pierwszy dzień #MuseumWeek odbywał się w Poniedziałek Wielkanocny), ale za to wyłowiliśmy kilka, którymi podzieliły się inne muzea.
Całe piękno tego typu akcji tkwi w ich intencji łączenia muzealników z miłośnikami muzeów na całym świecie i umożliwieniu im spotkania poprzez bezpośrednią rozmowę, wymianę opinii, doświadczeń czy sympatii. Nam muzealnikom stwarza zaś okazję do współpracy z różnymi muzealnymi działami i zespołami w celu tworzenia treści wokół konkretnego tematu oraz myślenia i oswajania się z narzędziami, które pobudzają naszą publiczność do dzielenia się swoimi wrażeniami z wizyty w muzeum. Do zobaczenia na #MuseumWeek za rok!
Tutaj możecie prześledzić przebieg całości #MuseumWeek na naszym Twitterze i Instagramie: storify.com/MNKrk/museumweek-2016
A tutaj do nas dołączyć:
Strona internetowa #MuseumWeek2016: http://museumweek2016.org
Michalina Pieczonka – pracuje w Sekcji Nowe Media, gdzie tworzy i realizuje strategię komunikacji Muzeum w serwisach społecznościowych