Przywilejem kuratora wystawy jest praca w bezpośrednim kontakcie z dziełem.
Kontrasty – uzupełnienia. Gładkość błyszczącej glazury ponad surową podstawą naczynia
Niezwykle fascynujące są naczynia o ciężkim glinianym czerepie, na który spływa opadająca ciężko glazura. Jej krople, leniwie spływając po brzuścu naczynia, zastygają w pewnym momencie. Nagłe zatrzymanie kropli nad podstawą naczynia tworzy niemal narrację – jakby naczynie opowiadało o wędrówce, którą nagle przerwano.Tak niezwykłe chwile utrwalone w XI, XII, XIII wieku…
Kontrast dotyku gładkiej szkliwionej powierzchni z chropawą, surową podstawą jest moim niezapomnianym doświadczeniem.
Jednak nawet kustosz nie mógł doświadczyć tego, co było udziałem Chińczyków pijących herbatę z tych niezwykłych czarek. Pozostają w sferze wyobraźni wrażenia mędrców w XIII wieku pochylonych nad aromatem tego napoju.
Beata Romanowicz – stypendystka Rządu Chińskiego, Rządu Japońskiego, Fundacji Japońskiej. Autorka i współautorka wystaw o sztuce japońskiej, autorka licznych artykułów i książek m.in. o drzeworycie japońskim. Wraz z kustoszem Beatą Pacaną współautorka wystawy „W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie”.
Zdjęcie główne: Mirosław Żak – Pracownia Fotograficzna MNK.
Śliczny opis, bardzo się cieszę że są w Polsce ludzie którzy doceniają ten niezwykły, bo nieoczywisty, rodzaj sztuki jakim jest parzenie herbaty. Wystawa przygotowana przez Panią musi być przepiękna.
Ta ceramika wydobywa z naszej wrażliwości to, co najpiękniejsze. Dziękuję za tak miły komentarz. Będzie zaszczytem gościć Panią na wystawie!