LANBOZ, czyli Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych Muzeum Narodowego w Krakowie rozpoczęło realizacje zwycięskich wniosków wyłonionych w ramach konkursu Krajowego Centrum Badań nad Dziedzictwem. Centrum jest nowatorskim projektem Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (NIMOZ) oraz Muzeum Narodowego w Krakowie (MNK). Jego celem jest udostępnienie potencjału badawczego LANBOZu innym muzeom o statucie bądź regulaminie uzgodnionym z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Od 4 do 8 kwietnia 2016 naukowcy z LANBOZu przy pomocy mobilnej aparatury badawczej prowadzili badania w Muzeum Narodowym w Warszawie. Pierwszą grupą badanych obiektów były rysunki Jacopa Palmy Młodszego i Jacopa Bassana ze zbiorów MNW wykonane na niebieskim papierze – carta azzurra stosowanym w Wenecji od drugiej połowy XV wieku. Rysunki zostały przebadane z zastosowaniem nieinwazyjnych technik analitycznych: XRF, spektrofotometrii i fadometrii. Ponadto wykonano dla tych obiektów sparametryzowaną dokumentację konserwatorską. Celem tego projektu jest opracowanie strategii ochrony obejmującej określenie optymalnych warunków eksponowania i przechowywania dzieł wykonanych na carta azzurra.

Oprócz tego przeprowadzono nieinwazyjne badania technologiczne pięciu XVI-wiecznych obrazów niderlandzkich należących do kolekcji MNW. Celem przeprowadzonych badań nieinwazyjnych obejmujących m.in. reflektografię i radiografię cyfrową było dotarcie do warstwy przygotowawczej obrazów tak, aby możliwe było określenie, w jakim stopniu występuje w nich podrysowanie.
W czerwcu w ramach projektu Krajowego Centrum Badań nad Dziedzictwem rozpoczną się prowadzone przez LANBOZ badania średniowiecznej polichromii w gotyckiej Kaplicy Trójcy Świętej na Zamku w Lublinie.
dr Barbara Łydżba-Kopczyńska – chemik, kierownik LANBOZ. Specjalizuje się w badaniach materiałów malarskich, autentyfikacji oraz określaniu pochodzenia archeologicznych obiektów zabytkowych. Jest autorem wielu publikacji naukowych oraz współautorem monografii poświęconych badaniom technik malarskich.
Zdjęcie główne: Agata Mendys podczas analizy spektroskopowej obiektów, fot. Michał Obarzanowski
Zobacz także:
Witam. Czy powstanie kolejny artykuł w którym będzie przedstawione jakie były efekty badań ? Ciekawy jestem czy obrazu były bardzo uszkodzone ?