konserwacja_cyborium_padowano_blog

Konserwacja znakomitego dzieła Jana Marii Padovano

We wnętrzach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka prezentujemy zestawione po raz pierwszy po 368 latach elementy renesansowego sakrarium z Katedry Wawelskiej. W latach 30. XVI wieku na zlecenie bp. Piotra Tomickiego wykonał je z czerwonego marmuru węgierskiego znany rzeźbiarz włoski Jan Maria Mosca zwany Padovano.  Jak przebiegała konserwacja dzieła przed pokazem w MNK?

„Tabernakulum z każdym dniem dostarczało nowych informacji i stawiało mnie przed nowymi wyzwaniami. Nie da się ukryć, że zawód konserwatora jest wielkim przywilejem i często wiąże się z możliwością odkrywania informacji wcześniej nieznanych. I tak też było podczas mojej pracy – mogłam się dowiedzieć o pierwotnym sposobie montażu drzwiczek. Dzięki przeprowadzonym pracom wiemy teraz, że drzwiczki były zamocowane na osobno dostawionej bordiurze z zamocowanym zamkiem, a bordiura prawdopodobnie była zdobiona delikatnym i filigranowym ornamentem ażurowym – wskazują  na to zachowane ślady na kamieniu.

Konserwacja nie była łatwa, wymagała wiele czasu i skupienia, ale obiekt ten był jak najbardziej wart trudu, ponieważ stanowi znakomity w swojej klasie przykład dzieła renesansowego.  Moja praca miała na celu przede wszystkim przywrócenie pierwotnych artystycznych walorów kamienia oraz podkreślenie doskonałości dzieła, szlachetności materiału i ponowne (po upływie 368 lat) zestawienie tabernakulum z zachowanymi aniołami adorującymi z nieistniejącego dzisiaj wawelskiego ołtarza. Efektem będzie fragmentaryczne ukazanie ołtarza wykonanego przez Jana Marię Padovano. Będzie to możliwe dzięki zrobionym przeze mnie kopiom aniołów. Na podstawie przeprowadzonych badań wykonałam aranżację ołtarza, która będzie stanowiła wyposażenie kaplicy Kucharskich w kościele św. Wojciecha i Matki Bożej Bolesnej w Modlnicy pod Krakowem. Zestawienie aniołów i tabernakulum wykonałam na podstawie zachowanych na tych obiektach śladów.

Prace konserwatorskie przy tabernakulum prowadziłam w ramach swojej pracy dyplomowej w pracowni Konserwacji i Restauracji Rzeźby Kamiennej, Stiuku i Ceramiki u prof. Ireneusza Płuski na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki. Teraz mogę wszystkich serdecznie zaprosić do Pałacu Biskupa Erazma Ciołka, gdzie można zobaczyć efekty mojej pracy”.

Paula Musiał – konserwatorka dzieła, studentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej ASP. 

Więcej informacji o pokazie

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *