Konserwacja Św. Franciszka w Muzeum Narodowym w Krakowie trwa już drugi miesiąc i przebiega zgodnie z ustalonym programem prac. Kontynuujemy usuwanie pociemniałego werniksu i starych retuszy, odsłaniając centymetr po centymetrze autorską kolorystykę obrazu. Pozbywamy się też starych kitów, które częściowo zachodziły na warstwę malarską, a tym samym po konserwacji będziemy mogli podziwiać jeszcze więcej oryginalnego El Greco! Pracując pod powiększeniem stale odkrywamy coś interesującego i zachwycającego, jak choćby zatopione w farbie pojedyncze szczecinowe włosy z pędzla, którym mistrz malował św. Franciszka.
Równolegle prowadzimy kolejne badania obrazu i jego składu, korzystając z wysoce specjalistycznej aparatury. We współpracy z Wydziałem Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej ASP wykonane zostało skanowanie powierzchni przy użyciu spektrometru mikrofluorescencji rentgenowskiej (M6 JETSTREAM), dzięki czemu dowiedzieliśmy się jakie i ile rodzajów pierwiastków znajduje się na powierzchni obrazu i dokładnie gdzie są rozmieszczone. Taka wiedza pozwala określić rodzaje pigmentów użytych przez artystę, jak i kolejność nakładania warstw malarskich.
Janusz Czop – Główny Konserwator MNK
ZESPÓŁ MNK realizujący projekt:
- Janusz Czop – Główny Konserwator MNK
- Elżbieta Zygier – Kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Sukiennicach
- Katarzyna Novljakovic – Kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa w Muzeum XX Czartoryskich
- Anna Grochowska-Angelus – Pracownia Konserwacji Malarstwa w Muzeum XX Czartoryskich
- dr Barbara Łydżba-Kopczyńska – Kierownik LANBOZ
- dr Julio del Hoyo – LANBOZ
- Piotr Frączek – LANBOZ
- dr Anna Klisińska-Kopacz – LANBOZ
- Michał Obarzanowski – LANBOZ
- Joanna Sobczyk – LANBOZ
- Stanisław Tańcula – Kierownik Pracowni Konserwacji Ram i Pozłotniczej
Konsultacja z zakresu historii sztuki:
dr hab. Andrzej Betlej – Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Zobacz także: