Wazon z dekoracją dwóch plastycznych smoków, epoka Qing

Jest taki wazon…

Jest taki wazon na wystawie W przestrzeni Smoka, który nie narzuca swojej obecności. Wybrany do prezentacji w osobnej gablocie, wpisuje się w estetykę wysublimowanych kształtów, kolorów i dekoracji. Trzeba go dostrzec, a wtedy przed widzem pojawia się świat dwóch plastycznych smoków, których sylwetki oplatają brzusiec naczynia. 

Interesujące jest to, że pieczęć odciśnięta na spodzie informuje: Chenghua nian zhi, co miałoby znaczyć, że naczynie wykonano w okresie panowania cesarza Chenghua (1465–1487). Jest to jednak znakomity przykład znacznie późniejszego rzemiosła, które zachwyca koneserów.

Wazon stanowi przykład niezwykłego wyrafinowania pod względem rozmieszczenia sieci krakelur na czterech poziomach, z których każdy został subtelnie wyróżniony odmiennym odcieniem seladonu.

Wazon z dekoracją dwóch plastycznych smoków, epoka Qing
Wazon z dekoracją dwóch plastycznych smoków, epoka Qing, okres Qianlong, 1736–1795.

Uzyskanie sieci krakelur, stanowiących tak wdzięczne tło dla gonitwy dwóch Smoków, wymagało wcześniejszego przygotowania, obliczeń i przewidzenia, by powstające w trakcie procesu wypalania napięcie miedzy dwiema powierzchniami – czerepu i szkliwa – dało efekt spękania. Owo pękające szkliwo dawało, w zależności od założonego efektu sieć drobniejszych lub bardziej rozłożystych oczek. Krakelury stanowiły na tyle ważny element dekoracyjny, że podkreślano je dodatkowo, zapuszczając pigmenty podkreślające spękania.

wazon_z_motywem_smokow_eopka_qing_krakelura

Smoki umieszczone są w taki sposób, by nigdy nie można było zobaczyć obu w całości z jednego punktu obserwacji. Stanowią one plastyczne ciemnobrązowe łączniki między różnymi częściami wazonu. A żeby zobaczyć obydwa,  zapraszamy do obejrzenia na wystawie z kilku stron!

Beata Romanowicz – stypendystka Rządu Chińskiego, Rządu Japońskiego, Fundacji Japońskiej. Autorka i współautorka wystaw o sztuce japońskiej, autorka  licznych artykułów i  książek m.in. o
drzeworycie japońskim. Wraz z kustoszem Beatą Pacaną współautorka wystawy „
W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie”.

Zdjęcie z ekspozycji: Bartosz Cygan, Pracownia Fotograficzna MNK

Wystawę W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie można zwiedzać do 5 lipca w Gmachu Głównym MNK.

 

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *