Jan Kiepura

„Gdy Kiepura śpiewa, rosną serca i rośnie Muzeum Narodowe”

Uprzytomnijmy sobie – oto rośnie w Krakowie gmach Muzeum Narodowego, domu wszystkich Polaków. W latach przyszłych do domu tego przychodzić będą młodzi ludzie i wtedy opowiadać się będzie im historię tego gmachu. Powie im się, że wzniosło go przywiązanie Polaków do wielkiej przeszłości narodu. Że budowało go wielkie umiłowanie ojczyzny. Że powstawał z ofiarności najlepszych jej synów – IKC, 1936, nr 170 (20.04), s. 18.

W 1936 roku odbyły się pierwsze w historii Dni Krakowa. Ciesząca się wielkim powodzeniem impreza rozpoczęła się 10 czerwca i trwała dwa tygodnie, obfitując w rozmaite wydarzenia o charakterze kulturalnym i sportowym. Kulminacyjnym punktem Dni Krakowa był koncert Jana Kiepury na dziedzińcu wawelskim, który miał miejsce dokładnie 80 lat temu, w środę 24 czerwca, o godzinie 20.00. Cały dochód z koncertu, a także z transmisji radiowej artysta przeznaczył na budowę Muzeum Narodowego.

Jan Kiepura, Dni Krakowa 1936
Jan Kiepura – fragment zdjęcia z dodatku do „Ilustrowanego Kuriera Codziennego” poświęconego Dniom Krakowa („IKC”, 1936, nr 172, dod. s. V)

„Ilustrowany Kurier Codzienny” apelował, by także słuchacze składali datki, a lokale, w których publiczność będzie słuchać koncertu przez radio organizowały wśród gości zbiórkę na rzecz Muzeum Narodowego.

Jan Kiepura przybył do Krakowa pociągiem z Pragi, z poniedziałku na wtorek po północy i mimo późnej pory witany był na dworcu przez kilkutysięczny tłum. Zamieszkał w Hotelu Grand. Pobytowi śpiewaka w Krakowie przez cały czas towarzyszył entuzjazm i wielkie zainteresowanie.

Posiedzenie Komitetu Budowy Muzeum w dniu koncertu, 24 czerwca 1936 roku, zakończyło się śniadaniem wydanym przez Prezydenta Krakowa Mieczysława Kaplickiego w nowym pawilonie restauracyjnym w Lesie Wolskim. Udział w nim wziął także Jan Kiepura. Następnie w gmachu Województwa wojewoda krakowski płk. Michał Gnoiński odznaczył artystę krzyżem oficerskim orderu „Polonia Restituta”.

Koncert Jana Kiepury
Bilet na koncert Jana Kiepury, 1936, wł. MNK, dar Barbary Ostafin

Sam koncert cieszył się olbrzymim powodzeniem. Specjalnymi pociągami przyjeżdżali na niego goście z całej Polski. Bilety siedzące sprzedawano w kasie Starego Teatru po 16.50, 11 i 8.80 zł (w razie niepogody upoważniały one do zajęcia miejsca w Starym Teatrze), za miejsca stojące sprzedawane przez Polski Związek Turystyczny trzeba było zapłacić po 2 i 3 złote, cena dodatkowych miejsc w krużgankach wynosiła 4 zł. Zainteresowanie było jednak tak duże, że dzień przed koncertem zadecydowano o dostawieniu na dziedzińcu ponad 200 krzeseł w cenie 6 zł. Ostatecznie koncertu wysłuchała ponad 12 tysięczna publiczność.

Kiepura rozpoczął występ arią z „Halki”, zaśpiewał też arie z oper „Tosca”, „Rigoletto”, „Aida”, ze „Strasznego dworu”, a także popularne piosenki, jak „O sole mio” czy „Ninon”. Kilkakrotnie bisował, a publiczność odśpiewywała mu „Sto lat”. Artyście akompaniowała orkiestra opery krakowskiej pod dyrekcją Bolesława Wallek-Walewskiego.

Jan Kiepura oraz dziedziniec wawelski podczas koncertu na rzecz MNK ("IKC", 1936, nr 176, s. 1)
Jan Kiepura oraz dziedziniec wawelski podczas koncertu na rzecz MNK („IKC”, 1936, nr 176, s. 1)

Po koncercie Prezydent Krakowa wręczył Kiepurze plakietkę srebrną przedstawiającą nowy gmach Muzeum, na odwrociu której została wyryta dedykacja: „Janowi Kiepurze znakomitemu i wielce zasłużonemu artyście w dniu jego koncertu na Wawelu, z którego dochód przeznaczył na Fundusz Budowy Muzeum Narodowego w Krakowie – ofiarowuje prezydent st. Król. M. Krakowa dr. Mieczysław Kaplicki. W Krakowie dn. 24 czerwca 1936 r.” (za: „IKC”, nr 175, s. 19). Artysta otrzymał także oprawną w skórę tekę zawierającą album starego Krakowa oraz wieniec z czerwonych róż z białoczerwonymi szarfami i napisem: „Mistrzowi Janowi Kiepurze – Komitet Budowy Muzeum Narodowego w dniu 24 czerwca 1936 r.”. Kiepura opuścił Kraków w czwartek po południu i odjechał do Warszawy, wcześniej zwiedzając wystawę w Pałacu Sztuki.

Warto dodać, że nie był to pierwszy koncert „chłopaka z Sosnowca” na rzecz budowy Muzeum Narodowego – 14 stycznia 1935 roku, dzięki staraniom Komitetu Budowy Muzeum Narodowego, w Teatrze Miejskim odbyło się przedstawienie „Toski”, dochód z którego Kiepura przeznaczył na ten cel. Zgodził się także na transmisję radiową zaznaczając, że można jej słuchać tylko w tych lokalach, które zadeklarują datki na budowę Muzeum.

Bożena KostuchBożena Kostuch – kustosz w Dziale Rzemiosła Artystycznego, Kultury Materialnej i Militariów, autorka publikacji „Kolor i blask. Ceramika architektoniczna oraz mozaiki w Krakowie i Małopolsce po 1945 roku”, która w kwietniu 2016 została nagrodzona tytułem „Krakowska Książka Miesiąca”.

 

Zobacz także:

Pin It

One thought on “„Gdy Kiepura śpiewa, rosną serca i rośnie Muzeum Narodowe”

Odpowiedz na „AnonimAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *