El Greco Św. Franciszek konserwacja

El Greco – kolejny etap konserwacji

Konserwacja „Św. Franciszka” El Greca weszła w kolejny etap. Zakończone zostało oczyszczanie lica z wtórnych nawarstwień i obecnie widzimy zupełnie dobrze zachowaną autorską warstwę malarską w jej oryginalnej kolorystyce. I tutaj mamy kolejną bardzo dobrą wiadomość:  w trakcie oczyszczania krajek obrazu okazało się, że na nich również leży autorska warstwa malarska, co oznacza, że w trakcie poprzednich konserwacji (w XVIII lub XIX wieku) płótno zostało obcięte nie tylko wzdłuż dolnej krawędzi, jak uważano do tej pory, ale ze wszystkich czterech stron.

Teraz, po rozprostowaniu zagiętych krajek, obraz powiększy się o prawie 4 cm na szerokość i 2 cm na wysokość!  Równocześnie ujawniły się wszystkie ubytki i uszkodzenia, ukryte do tej pory pod kitami i retuszami, których na szczęście nie jest zbyt wiele.

Kontynuując pracę, zdjęliśmy płótno z krosna, wyprasowaliśmy zagięcia marginesów i przeszliśmy do konserwacji technicznej podobrazia czyli sklejania pęknięć, wklejania płóciennych protezek, podklejania odspojeń i uzupełniania ubytków zaprawy.

El Greco Św. Franciszek konserwacja - zdjęcie obrazu z krosna
Zdjęcie obrazu z krosna

 

El Greco konserwacja - obraz po zdjęciu z krosna
Obraz po zdjęciu z krosna

 

El Greco konserwacja - prostowanie marginesów
Prostowanie marginesów

 

El Greco konserwacja - wklejanie protezek

El Greco konserwacja - wklejanie protezek
Wklejanie protezek

 

Wraz z konserwacją obrazu, Muzeum Narodowe w Krakowie podjęło się wykonania nowej, stylowej ramy, która nie tylko jeszcze lepiej i atrakcyjnej wyeksponuje obraz, ale równocześnie będzie ramą mikroklimatyczną czyli taką, która zapewnia bezpieczne warunki przechowywania i ekspozycji. Na komisji konserwatorskiej z udziałem ks. dr. Roberta Mirończuka – dyrektora Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach – przeanalizowaliśmy kilkanaście, specjalnie przygotowanych wizualizacji obrazu w różnych ramach z epoki i ostatecznie wybraliśmy typową dla tego okresu ramę typy cassetta, zdobioną złotem i temperą oraz złotym ornamentem w technice sgraffito.

Konserwacja obrazu El Greca Św. Franciszek w MNK - wybór ramy
Komisyjny wybór ramy do obrazu El Greca

Janusz Czop - Główny Konserwator MNK

 

Konserwację obrazu El Greca „Ekstaza św. Franciszka” relacjonuje na blogu Janusz Czop – Główny Konserwator MNK

 

Zespół MNK  realizujący projekt:

Janusz Czop – Główny Konserwator MNK
Elżbieta Zygier- Kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Sukiennicach
Katarzyna Novljakovic- Kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa w Muzeum XX Czartoryskich
Anna Grochowska-Angelus- Pracownia Konserwacji Malarstwa w Muzeum XX Czartoryskich
dr  Barbara Łydżba-Kopczyńska- Kierownik LANBOZ
dr Julio del Hoyo- LANBOZ
Piotr Frączek – LANBOZ
dr  Anna Klisińska-Kopacz- LANBOZ
Michał Obarzanowski- LANBOZ
Joanna Sobczyk- LANBOZ
Stanisław Tańcula- Kierownik Pracowni Konserwacji Ram i Pozłotniczej
Konsultacja z zakresu historii sztuki:
dr hab. Andrzej Betlej – dyrektor MNK

Zobacz także:

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *