Jaki jest Twój ulubiony zapach w muzeum? Jakie emocje towarzyszą rozpakowywaniu obiektów, których nie możesz się doczekać? Które dzieło z kolekcji najbardziej Cię rozśmiesza i dlaczego? Jest taki jeden dzień w roku, kiedy możesz pytać kuratorów z całego świata o cokolwiek!
Wiemy, że zadanie pytania kuratorowi np. na wernisażu lub wykładzie bywa krępujące i że nie zawsze bezpośredni kontakt jest możliwy. Zależy nam jednak, żeby nasza kolekcja była dostępna dla publiczności jak najszerzej i bardzo chcemy dzielić się wiedzą o niej ze wszystkimi zainteresowanymi. Dlatego 14 września, już po raz szósty, bierzemy udział w akcji #AskACuratorDay! Intryguje Cię jakiś element na obrazie zobaczonym w muzeum lub galerii? Chcesz wiedzieć jak zostać kuratorem? Chcesz poznać tajemną wiedzę o obiekcie, którą posiada tylko osoba opiekująca się muzealnymi zbiorami? Pytaj! Nasi kuratorzy z pewnością docenią możliwość zastanowienia się nad swoją codzienną pracą oraz z chęcią przyczynią się do zwiększenia świadomości o tym co właściwie kurator robi w muzeum.
#AskACuratorDay jest przedsięwzięciem międzynarodowym, w którym biorą udział setki muzeów i galerii z całego świata, w tym kilka z Polski: m.in. Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Muzeum Erotyzmu czy Muzeum Sztuk Użytkowych w Poznaniu. Jest to zatem również świetna okazja dla muzealników do wymiany doświadczeń i kontaktów 🙂
Jak wziąć udział w #AskACuratorDay?
1. Zadaj swoje pytanie na Twitterze używając hashtaga #AskACurator. Jeśli chcesz skierować swoje pytanie do jednego z kuratorów z naszego muzeum dołącz do swojego pytania @MNKrk
2. Nie jesteś na Twitterze? Zostaw nam pytanie na Facebooku. Możecie do tego użyć również opcji komentowania pod tym postem.
Pełną listę muzeów biorących udział w akcji można znaleźć tu >>.
Nasze konto na Twitterze: www.twitter.com/MNKrk
Żeby śledzić całą konwersację wystarczy podążać za #askacuratorday.
W środę będą na Was czekać:
- 9.00 – 11.00 – Michał
Specjalizuję się przede wszystkim w tematyce dawnego uzbrojenia, zwłaszcza polskiego i wschodniego z okresu od XVI do XIX wieku. Nie interesują mnie militarne wytwory ery industrialnej, ale obiekty unikatowe, powstałe w jednostkowych egzemplarzach, świadczące o kulturze danego regionu, lokalnej specyfice i estetyce, lub te skrywające w sobie historię ludzi, z którymi były związane. Z tych z pewnością najciekawsze są te, świadczące o wymianie między kulturami, zwłaszcza na styku Wschodu i Zachodu. Ponadto zajmuję się także ikonografią dawnych militariów, oraz historią Polski, przede wszystkim schyłku XVIII stulecia. A w zainteresowaniach odbiegających od specyfiki zbiorów, którymi się opiekuję, zajmuję się zarówno teoretycznie, jak i praktycznie fotografią i digitalizacją dzieł sztuki i rzemiosła.
Ulubiony obiekt z kolekcji #MNK: Wskazanie ulubionego obiektu z pośród 12 tys., którymi się opiekuję jest praktycznie niemożliwe, ale przejawiam pewną słabość do polskiej broni białej z XVI-XVIII wieku, pamiątek husarskich oraz… japońskich tsub. - 11.00 – 13.00 – Beata
Moja fascynująca przygoda z kulturą Dalekiego Wschodu rozpoczęła się 11 lat temu kiedy zostałam kuratorem specjalistycznego działu gromadzącego dzieła sztuki i rzemiosła z Chin, Japonii, Korei i wielu innych regionów Azji. Najstarsze z nich powstało w 2 w. p.n.e. – najmłodsze zaledwie kilka lat temu. Tym co je łączy w tych bliskich, a jednak odmiennych kulturach jest pojęcie harmonii, technicznej doskonałości i dbałości o detal.
W ubiegłym roku byłam jedną z kuratorek wystawy prezentującej sztukę chińską w zbiorach MNK. Jestem kobietą i szczególną satysfakcję sprawiło mi opracowanie i udostępnienie naszym widzom kolekcji tkanin i ubiorów epoki Qing. Zachwyciło mnie ich bogactwo – różnorodność typów szat, piękno kolorów jedwabi o różnorodnych splotach, szlachetność i maestria haftów. Jednym z moich ulubionych obiektów jest szata magua stanowiąca część ślubnego stroju chińskiej kobiety. Odczytywanie ikonografii i symboliki jej poszczególnych motywów niesie przekaz wielu pomyślnych życzeń i szczęśliwego życia. Interesuję się również wpływami kultury dalekowschodniej na modę i design XX i XXI wieku.
Gdybym miała wskazać jedno szczególne dzieło z ponad 800 tysięcy zgromadzonych w MNK byłaby to rzeźba Marii Jaremy pt. „Taniec”. Ta niezwykła praca eksponowana w Galerii Sztuki XX wieku, ukazująca dwie abstrakcyjne, przenikające się formy doskonale oddaje aluzję i dynamikę ruchu. Dla mnie jest również odniesieniem do takich pojęć jak moment, ulotność, przemijanie – tak bliskich również sztuce Dalekiego Wschodu. - 13.00 – 15.00 – Asia
Specjalizuję się w historii polskiej mody, głównie ostatnich dwóch dekad XX wieku. Fascynuje mnie piękno dawnych ubiorów, ale też wielorakość treści, które mogły przekazywać – świadczyły o guście, pozycji społecznej, dobrym wychowaniu, mogły uwypuklać cnoty, ale też wyolbrzymiać wady. Nie mogę się też oprzeć urodzie dawnych haftów i tkanin. Do moich ulubionych zabytków należy haftowane antependium z XVII wieku ze sceną Ucieczki do Egiptu i secesyjny ornat ze scenami z życia św. Franciszka i św. Klary. Wzruszają mnie czepeczki niemowlęce sprzed niemal dwustu lat oraz malowane woskiem szale z krakowskiej pracowni Antoniego Buszki, o wzorach wysnutych z wyobraźni prostych dziewcząt. Podziw dla kunsztu dawnych rzemieślników budzą malowane wachlarze z XVIII wieku i delikatne XVII-wieczne pantofelki z wycinanej w precyzyjne wzorki białej skórki. Różnorodność kolekcji tkanin i ubiorów Muzeum Narodowego w Krakowie jest dla mnie źródłem coraz to nowych fascynacji.
Michalina Pieczonka – pracuje w Sekcji Nowe Media, gdzie tworzy i realizuje strategię komunikacji Muzeum w serwisach społecznościowych