Ucieczka_do_Egiptu_konserw_slajder

Odczyszczanie złotych i srebrnych haftów na XVII-wiecznym antepedium

W konserwacji zabytkowych tkanin niezwykle istotny jest dobór właściwych metod odczyszczania. Gdy mamy do czynienia z obiektem złożonym materiałowo nie ma uniwersalnych rozwiązań, każdą z warstw należy potraktować indywidualnie, dobierając i komponując środki chemiczne dla konkretnej materii z uwzględnieniem jej fizyko-chemicznej kondycji.

Na zdjęciach prezentujemy XVII-wieczne, haftowane antepedium – zasłonę podstawy ołtarza chrześcijańskiego, ofiarowane do Muzeum Narodowego przez bractwo św. Zofii przy kościele św. Marka w Krakowie. Ze znakomitym efektem udało się usunąć z powierzchni złotych i srebrnych nici haftu powstałe przez stulecia nawarstwienia, efekt korozji i zabrudzenia.

Tkaninę restaurowaną przez Agnieszkę Pacak, adiunkta w Pracowni Konserwacji Tkanin, będzie można zobaczyć na wystawie #Dziedzictwo już w czerwcu.

Anna Olkuśnik-Tabisz – starszy konserwator tkanin, kierownik Pracowni Konserwacji Tkanin i Ubiorów w MNK, absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu (specjalność tkactwo artystyczne) i Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobywała w „Textile Conservation Studio” Londyn, od 25 lat pracuje w MNK. W dorobku zawodowym ma konserwacje obiektów tekstylnych dla: Muzeum Narodowego w Krakowie (m.in. Domu Jana Matejki w Krakowie, Muzeum XX Czartoryskich w Krakowie), Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu, kościoła pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny w Pieczyskach, Muzeum – Zamek w Łańcucie, Sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej w Czernej, kościoła Mariackiego w Krakowie.

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *